Dette holder på å bli den NYE  DELTASIDEN der jeg ligger ut bilder av bygging , tegninger , flytips og også hvordan vi rigger Delta for NATT- FLYGING med effekt dioder ombord..   Lars Aage og Svante klar for en "dogfight"  Knallgøy og sosialt !!!

minidelta vingespenn 39 cm vekt 79 gram.jpg (51772 bytes)   DELTA OG VINGE.JPG (56271 bytes)

Nydelig Kveldsflyging på Fanafjellet Juni 2005 se i bildegalleri for mer bilder.

   Delta-tegning.zip     her finner du tegninger så du selv kan bygge din Delta eller andre prosjekter.  Vi bygger også lysdiodersett som du kan montere på flyet for å fly om natten !

Her kan du laste ned DELTA DOKUMENT som forteller litt om hvordan du  ENKELT bygger en selv

Min første gang på hang!     hentet fra http://rc.andersh.com/html/rc.html

Bergen, 05.06.2005

I Bergen har det vert flott vær i helgen med sol og greier, men en del vind. For mye vind både til å fly modellfly, og være i båt. Dermed ble jeg sittende litt irritert over vinden helt til en modellflykompis foreslo å stikke å fly delta på Fanafjellet. Nå har jeg holdt på med alt mulig rart innenfor modellfly/helikopter i snart 20 år, men har aldri sett på seilfly og slikt som noe for meg. Men har jo hørt at denne deltagjengen i BMFK har skrytt over hvor morro de har det der oppe da...

Siden jeg ikke hadde noe annet fore satte jeg meg ned og bygget en enkel deltavinge etter tegninger fra Kjetil (www.modellfly.no). Det var ferdig på 2 timer så kl. 21 i kveld stakk vi 3 stykker opp på fanafjellet for å fly.

Vinden lå på oppimot 10 sekundmeter og da vi kom opp på toppen blåste det mildt sagt noe j****. Jeg fåreslo tørt at vi vel bare kunne lempe en 500-lapp ut i vinden og gå ned igjen, for å innbille seg at et 189 gram fly med 80cm vingespenn skulle kunne kontrolleres i denne vinden var vel som å tro på julenissen... Å neida - sa Kjetil og lempet ut en Zagi vinge han hadde meg seg. Det gikk som en kule og jeg må inrømme at jeg ble imponert over at det kunne kontrolleres. Men Zagi'en er mye tyngre enn min deltavinge så det kunne jo forklares. Etterpå mente han det var en god idé å lempe ut deltaen min så han kunne stille den inn for meg. Jeg har jo aldri flydd på hang, og jeg hadde ikke testet og justert modellen på forhånd, så det var kanskje en god tanke, selv om jeg fortsatt ikke trodde en så lett modell kunne styres i den vinden. Den ble lempet ut og justert, og nå var det min tur.

Med såpass mye erfaring bestemte jeg meg for at om de kunne fly der i den vinden - vel - så måtte vel for pokker jeg også klare det. Så var det vel bare å kaste den da. Til min store overraskelse flydde delta'en omtrent seg selv. Det største problemet jeg hadde var faktisk å holde balansen der jeg stod å vaiet i vinden.

Etter å ha flyttet meg litt lenger bakpå toppen blåste det mye mindre og jeg kunne bare stå der og cruise frem og tilbake helt uten lyd, og uten å tenke på batterier, eller fueltank. Vi stod der og flydde i ca. 2 timer og hadde i perioder store problemer med å fly pga. krampelatter etter masse vanvittig morsomme episoder. På et tidspunkt mente Kjetil man kunne flydd hva som helst på heng med de forholdene vi hadde! Til og med radioen.... Det hele var mildt sagt ufattelig morro, en helt anderledes opplevelse for meg som alltid har flydd med elektro eller fuel, og det anbefales på det sterkeste!!!

Flyet er en deltavinge som koster 1 depronflak, 2 servoer, en mottaker, krystall, og en liten mottaker batteripakke. Jeg bygget den med 2 stk Waypoint 060 servoer og en Jeti REX5 mottaker. Til batteri brukte jeg en 560mAh 2 cellers lipo pakke som jeg koblet gjennom en gammel 5 amperes bitte bitte liten regulator for børstemotor (tror den fulgte med en PicoStick en gang i tiden). Kappet av ledningene til motor og brukte den som en enkel BEC krets. 560mAh batteri og BEC veide 35 gram, mot ca. 80 gram for en vanlig 500mAh's mottaker batteripakke. Hele vingen ferdig og flyklar veier 189 gram og har 80cm vingespenn.

En utrolig morsom opplevelse som jeg bare måtte dele med dere. Og vingen ligger klar i bilen til i morgen!